Teken-Taal

Tekening - Copyright waterjufferweb.nl 2015

sep ’18 – jun ’19
7 maandagen
10.00 – 12.00
volwassenen

Elk kind heeft behoefte zich op een creatieve manier te uiten.
Dat begint met het bewegen van de vingers. Als er geen tekenmateriaal in de buurt is, wordt de tafel, de stoel of zelfs de muur bewerkt. De tekening werkt als een vingerafdruk, het kind wil duidelijk maken: “Ik was hier!”. Hiermee laat het kind een bewijs achter van zijn bestaan. Het eerste begin zijn krabbels en na verloop van tijd komen de “koppoters”.

Nog voordat het kind kan praten met woorden, kan het al “praten” op papier. Met zijn tekeningen maakt het zijn eigen wereld zichtbaar.
Ouders vragen zich soms af waarom hun kind zo veel donkere kleuren gebruikt. Het is fijn als je dan een antwoord kunt geven.
Een donkere kleur is namelijk duidelijk! Lichte kleuren zijn voor een kind bijna onzichtbare kleuren. Zwart of een andere donkere kleur geeft aan: ”Hier was ik en ik heb dit gemaakt. Het kind wil namelijk GEZIEN worden.
Wees voorzichtig met het benoemen of interpreteren van een tekening of van delen van een tekening! Het zou namelijk een heel andere betekenis kunnen hebben dan jij voor ogen hebt. Bovendien verandert de betekenis van wat getekend wordt vaak gedurende het tekenen. Een konijntje kan ineens veranderen in een leeuw, of een huis in een robot.
Laat het kind zelf het verhaal bij zijn tekening vertellen. Daar kunnen heel leuke en verrassende verhalen uit voort komen!
Op maandagochtenden gaan we hier mee aan de gang.
We gaan aan het werk met gewone potloden HB en B3 of B4, kleurpotloden, viltstiften, pastelkrijt, wasco en waterverf.

Met plezier samen creatief tekenen/kleuren en daarna communiceren met/over onze creaties.

Je gaat leren hoe je tekeningen kunt “lezen”.
Daarnaast leer je creatief te communiceren met kinderen over hun tekeningen, waarbij je ze kunt begeleiden in hun ontwikkelings-/leerproces. Ook nemen we door hoe een kind zich ontwikkelt in het maken van tekeningen.

Tekening - Copyright waterjufferweb.nl 2015

We gaan vooral aan de slag met het leren “lezen” van tekeningen en hoe we daarbij kinderen kunnen begeleiden in hun ontwikkelingsproces.
Om dit goed te kunnen gaan doen, gaan we eerst zelf een aantal tekeningen maken en die gezamenlijk “lezen”. Hierbij gaan we letterlijk de communicatie met de tekening en onszelf aan.
Na een aantal bijeenkomsten kunnen er tekeningen ingebracht worden, die we dan samen zullen doornemen. En dan kijken we samen hoe je degene die de tekening heeft gemaakt, eventueel kunt begeleiden.

17 september
8 oktober
26 november
21 januari
18 maart
15 april
3 juni