Tekenen

Tekenen © Waterjufferweb.nl

febr ’18 – juni ’18
10 woensdagen
groep 114.00 – 15.00
groep 217.00 – 18.00
Cursusprijs55 euro per periode
1 uur
kinderen

Elk kind heeft behoefte zich op een creatieve manier te uiten. Dat begint met het bewegen van de vingers. Als er geen tekenmateriaal in de buurt is, wordt de tafel, de stoel of zelfs de muur bewerkt.
De tekening werkt als een vingerafdruk, het kind wil duidelijk maken: “Ik was hier!”. Hiermee laat het kind een bewijs achter van zijn bestaan.

Nog voordat het kind kan praten met woorden, kan het al “praten” op papier. Met zijn tekeningen maakt het zijn eigen wereld zichtbaar.
Ouders vragen zich soms af wat de reden voor hun kind is om veel donkere kleuren te gebruiken.
Een donkere kleur is echter duidelijk! Lichte kleuren zijn voor een kind bijna onzichtbare kleuren. Zwart of een andere donkere kleur geeft aan: ”Hier was ik en ik heb dit gemaakt. Het kind wil namelijk GEZIEN worden. Wees voorzichtig met het benoemen of interpreteren van een tekening of van delen van een tekening! Het zou namelijk een heel andere betekenis kunnen hebben dan jij voor ogen hebt.
Bovendien verandert de betekenis van wat getekend wordt vaak gedurende het tekenen. Een konijntje kan ineens veranderen in een leeuw, of een huis in een robot. Laat het kind zelf het verhaal bij zijn tekening vertellen. Daar kunnen heel leuke en verrassende verhalen uit voort komen!
Op woensdagmiddagen krijgen kinderen vanaf 6 jaar de gelegenheid om zich heerlijk te uiten op papier. Er is voor maximaal 10 kinderen plek aan de grote tafel.
We gaan aan het werk met gewone potloden HB en B3 of B4, kleurpotloden, viltstiften, pastelkrijt, ecoline, wasco en waterverf.

Met plezier samen creatief bezig zijn, genieten van het tekenen en kleuren en daarna elkaars werk bewonderen

De kinderen leren verschillende materialen te gebruiken.
Ik werk volgens de methode van Betty Edwards, waarbij de kinderen al heel snel leren om dat te tekenen wat zij zelf leuk vinden.
Door middel van eenvoudige tot iets moeilijkere oefeningen worden de creatieve talenten, die verborgen liggen in de rechterhersenhelft, tot ontwikkeling gebracht.
Daarnaast krijgen de kinderen informatie over kleurtechnieken. Ook komt een klein stukje kunstgeschiedenis aan de orde.

De tekenles © Waterjufferweb.nl

De eerste keer ga ik met de kinderen kort overleggen wat ze graag zouden willen leren tekenen tijdens de tekencursus. Daarna ga ik aan de slag om daar voorbeelden bij te maken of te vinden, zodat ze daar mee aan het werk kunnen gaan.
Er zijn veel mogelijkheden: vogels, een bos vol dieren, paarden, muziekinstrumenten, olifanten, fantasiefiguren, vlinders, huizen met tuinen…

7 februari
21 februari
14 maart
28 maart
11 april
25 april
16 mei
30 mei
20 juni
27 juni